انتقاد به قاضی زاده از رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ آیا در این دانشگاه شرایط لازم برای حضور اساتید فراهم شده است؟ /ایمانیه به شعارهای اصلی دولت پایبند بوده؟

خبر پارسی – نقل از انصاف نیوز – انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران – شاخه ی فارس در نامه ای به دکتر قاضی زاده، وزیر بهداشت، نسبت به تداوم انتصاب و عملکرد رییس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس انتقاداتی را مطرح کردند؛ انتقاداتی که از سال گذشته تا امروز از چند طریق به صورتی علنی مطرح شده اما وزیر تاکنون هیچ واکنشی به آنها نشان نداده است.

متن این نامه که نسخه ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می آید:

جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

 (بواسطه ی حماسه ی سیاسی ۲۴ خرداد، اعتماد و امید مردم که بزرگ‌ترین سرمایه برای قدرت و امنیت ملی است، افزایش پیدا کرده و دولت مصمم به حفظ و افزایش این اعتماد و امید است.) سخنان رئیس‌جمهور محترم در نخستین دیدار هیات دولت یازدهم با مقام معظم رهبری.

 در طلیعه ی ۲۲ بهمن ماه، یادروز حماسه، ایثار و جانفشانی مردم بزرگ ایران و دمیدن آفتاب تابناک جمهوری اسلامی قرار داریم.

 با گرامی داشت یاد امام (ره) و شهدای سرافراز ایران اسلامی و با توجه به فرمایشات جنابعالی در سفر اخیرتان به این استان، سخنی چند درباره ی وضعیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان فارس معروض می‌داریم.

۱- شعار اصلی دولت محترم “ اعتدال، تدبیر و امید “می باشد و رئیس محترم این دانشگاه با تعهد پایبندی به این اصول مجددا (با وجود مشکلات قانونی) در سمت خویش ابقاء شدند، حال جای این پرسش باقی است آیا ایشان با عدول از روش‌های گذشته شان، پایبندی به شعار‌های اصلی دولت را سر لوحه ی کارهای خویش قرار داده است؟ آیا عملکرد مجموعه ی تحت مدیریت ایشان بیانگر رویکردی جدید بوده یا اینکه کماکان چرخ بر همان روش و منش گذشته می‌چرخد؟

۲- همان‌گونه که قبلا نیز بیان شده بود، بزرگ‌ترین آفت مدیریت کلان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان فارس، مدیریت مبتنی بر فرد و نه سازمان و اتخاذ تصمیم‌ها خارج از فرآیند‌های کارشناسی بود، آیا در این روش فرد محور تغییری حاصل شده یا اینکه هنوز برای کوچک‌ترین تصمیمات در حوزه‌های گوناگون نظر شخص رئیس دانشگاه بایستی لحاظ شود؟

۳- نحوه ی اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس، یکی از مشکلات مهم مردم این استان بود و همان‌گونه که مستحضرید، جهت اجرای بهینه ی این طرح تغییرات بنیادین در نگرش‌های مدیریتی و سازوکارهای انجام این طرح می‌بایست لحاظ شود. آیا این تغییرات در جهت افزایش رضایتمندی مردم ایجاد شده است و آیا انتقادات جدی که اخیرا توسط نمایندگان محترم استان فارس در مجلس شورای اسلامی به نحوه ی اجرای طرح بیان شد ناشی از دغدغه ی ایشان بابت تضییع حقوق شهروندان و ایجاد مشکلات جهت دریافت خدمات درمانی نیست؟

۴- ایجاد شور و نشاط علمی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه یکی از خواسته‌های همیشگی مقام معظم رهبری و همچنین رییس‌جمهور محترم است و لازمه ی آن تغییر نگاه‌های امنیتی و ایجاد محیطی امن جهت فعالیت تشکل‌ها و جمعیت‌های دانشجویی است.

آیا این فضا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد و دانشجویان مشتاقانه و فعالانه در این حوزه‌ها حضور مستمر دارند؟ آیا ارکان نظارتی دانشگاه جهت ایجاد این فضا اقدامی انجام داده اند؟

۵- فعالیت آگاهانه و مسوولانه ی اساتید و اعضای محترم هیات علمی دانشگاه در فرآیندهای جاری دانشگاه و میزان مشارکت ایشان در امور مدیریتی و تصمیم‌سازی‌های کلان دانشگاه (علاوه بر پرداختن به مسائل آموزشی و. پژوهشی) از شاخص‌های دانشگاه توسعه یافته است. آیا در این دانشگاه شرایط لازم برای حضور اساتید فراهم شده است؟ آیا اساتیدی که به فرآیند‌های دانشگاه انتقاد دارند، از احضار، مواخذه و حتی اخراج به علل واهی در امان هستند؟

جناب آقای وزیر:

سوالات فوق، گوشه‌ای از نگرانی‌های فعالان حوزه ی بهداشت و درمان این استان است که متاسفانه هنوز پاسخی برای آنها نیافته‌ایم و از جنابعالی به عنوان مسوول ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اجرایی شدن اهداف دولت در این حوزه به عهده جنابعالی است می‌خواهیم پاسخگوی افکار عمومی مردم و جامعه ی دانشگاهی این استان باشید و اجازه ندهید اینگونه مسایل به دلسردشدن دانشگاهیان از دولت و ایجاد شکاف بین دولت و عقبه ی اجتماعی آن بیانجامد و با دمیدن نسیم اعتدال و تدبیر، به روشن شدن چراغ امید در این دانشگاه کمک نمایید.

با سپاس فراوان

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران –شاخه فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.