انتخاب شهردار با رأی مردم؛ آری یا نه؟

خبر پارسی – نقل از شبکه آستان – بحث انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم، از چند هفته قبل، به فضای سیاسی کشور بازگشته و به یکی از مباحث روز مبدل شده است. لایحه‌ای که وزارت کشور به دولت فرستاده، لایحه “مدیریت شهری” نام دارد و بر اساس آن، انتخاب شهردار، تاسیس صندوق توسعه شهری و فراهم کردن مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد پلیس شهر برای کنترل تخلفات شهری پیش‌بینی شده است.

بر اساس این لایحه، در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، شهرداران توسط مردم و در زمان انتخاب اعضای شورای شهر انتخاب می‌شوند. بر اساس لایحه دولت، در حدود ۳۶ شهر کشور، همزمان با انتخابات شورای شهر، انتخاب شهردار نیز انجام خواهد شد. این شهرها عبارتند از: تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، قم، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان، اراک، همدان، یزد، اردبیل، بندرعباس، اسلام‌شهر، زنجان، قزوین، سنندج، خرم‌آباد، گرگان، ساری، ملارد، قدس، کاشان، گلستان، شهریار، دزفول، خمینی‌شهر، بروجرد، نیشابور، سبزوار، آمل، بابل، ورامین، آبادان، پاکدشت، خوی، ساوه.

همزمان، فوریت طرحی در مجلس تصویب شده که هدف آن نیز انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم است. موافقان این طرح، انتخاب شهردار توسط مردم را باعث بسط دموکراسی و دخالت مردم در تعیین سرنوشت شهر می‌دانند و مخالفان، آن را باعث بی‌اعتبار شدن شورای شهر به حساب می‌آورند.

تاکنون نظرسنجی دقیقی در خصوص انتخاب مستقیم شهرداران انجام نشده است. با این وجود، در نظرسنجی برنامه تلویزیونی مناظره نتایج جالبی بدست آمده است. سوال نظرسنجی این بود که در کدام صورت، شهردار کارآمدتری انتخاب و بر عملکرد شهرداری‌ها، موثرتر نظارت می‌شود؟ در پاسخ به این نظرسنجی پیامکی، حدود ۷۵ درصد مردم با انتخاب مستقیم شهردار از سوی شهروندان موافق بودند، حدود ۲۰ درصد هم به انتخاب شهردار از سوی اعضای شوراهای شهر رای دادند و حدود ۵ درصد دیگرهم بر این باور بودند که انتخاب شهردار از سوی صاحب منصبان شهرها، به صلاح مدیریت شهری خواهد بود.

نظر شما درباره انتخاب شهردار توسط مردم چیست و چه دلایلی برای آن دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.