امید صدیق :ایسنا فارس مدرسه روزنامه نگاری بود/نظری بهترین و کامل ترین خبرنگار دهه ۸۰ فارس است

خبر پارسی – امید صدیق – جلسات «روزنامه‌نگار در زوم» اگرچه بناست فضای نقدی باشد بر کارنامه‌کاری یک روزنامه‌نگار- خبرنگار، اما اجازه بدهید من چند خطی «در ستایش» سعید نظری بنویسم. چرا که معتقدم نظری، اگر نخواهم از واژه «استثنا» استفاده کنم، خبرنگار و روزنامه نگار کم نظیری باشد و ستایش این «کم نظیر» شاید خود نقدی باشد بر طریقت امروز روزنامه‌نگاری فارس؛ اینکه چرا از نظری بیشتر نداریم؟

سعید نظری، اگر نخواهم بگویم «استثنایی در فضای مطبوعات فارس» است، خبرنگار خیلی خوبی است؛ خبر را خوب می‌شناسد، تشخیص می‌دهد و از همین شناخت هم می‌تواند خبر «بنویسد»؛ شاید بگوییم خبرنوشتن که موضوع پیچیده‌ای نیست؟ به اعتقاد من خبر خوب، خبر استاندارد، خبر حرفه‌ای، خبر جذاب، تیتر و لید با کارکرد جذب مخاطب، کیمیایی در روزنامه‌نگاری فارس است و نظری کیمیاگر.

از نشست‌های خبری، «خبر» و نه صرفا «نقل قول نوشتن»، کار یک خبرنگار خوب است؛ چه اینکه گاهی

حرف‌های نگفته خبر است و نه صرفا «گفته‌ها».

شناختن روح «خبر» و اسیرکردن آن در چنگال لغت است که خبرنگار را خبرنگار می‌کند.

و خبر چیست؟ آجر روزنامه‌نگاری. با آجر کج گذاشته شده هم هیچ بنایی به سامان نمی‌رسد.

و بعد…

سعید نظری در دوگانه نقش خبرنگار-روزنامه نگار، روزنامه‌نگار قابلی هم هست؛ کسی که خبر را

می‌شناسد، لغت را می شناسد، برایش یادداشت و تحلیل نوشتن کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ چه اینکه سعید را با یادداشت‌های تاثیرگذارش هم می‌شناسیم.

من می‌گویم در نقد روزنامه‌نگاری فارس باید دید چرا چندین سعید نظری‌ نداریم؟ آن بستر خوب گذشته چه بوده است؟

فضای اواخر دهه هفتاد و رشد و توسعه مطبوعات که به جذب نظری‌ها به این حرفه منجر شد؟ شاید!

نظری کارش را از مکتبی آغاز کرده که بنایش بر خبرنویسی حرفه‌ای بود؛ مکتب ایسنا. مکتبی که در زمانه خودش آموزش محور بود. بچه‌های دانشجوی ایسنا، در کنار کار عملی، با جزوه‌های آموزشی و کلاس‌های تئوری «خبر‌« می‌آموختند؛ پشت میز نشین نبودند؛ جسارت داشتند، کارشان رصد می‌شد و از همه مهم‌تر از سر عشق و علاقه «خبرنگار» بودند. چنین پیشینه‌ای می‌تواند بهتر از هر دانشگاهی، سال‌ها فعالیت حرفه‌ای را تضمین کند.

یک نکته بسیار مهم که چندین بار در هم در این جلسات در خصوصش سخن رفت، مدیریت رسانه است. به نظرم باید الگو گرفت از ساخت و مدیریت رسانه‌‌ای که نظری در آن پرورش یافت؛ جایی که «مجال» آموزش، فرصت تمرین، آزمون و خطا پیدا کرد. بافت رسانه، سیاستگذاری حاکم بر رسانه و مدیریت دکتر سعید پورعلی گرامی، منشا این شد که ایسنا، در آن روزگار خوش، «مدرسه روزنامه‌نگاری» باشد.

شاید اگر بخواهیم ۲ نفر را در دهه ۸۰، به عنوان بهترین خبرنگاران فارس نام ببریم، یکی از آن‌ها سعید نظری است…بهترین و کامل‌ترین. 

  غرض نقشیست کز ما باز ماند

که هستی را نمی‌بینم بقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.