استاندار فارس: سعدی منادی صلح و دوستی و مروج آن است

خبرپارسی – استاندار فارس با اشاره به اینکه سعدی منادی صلح و دوستی و مروج آن است، اضافه کرد: همدلی و مهمان نوازی اهالی شیراز در حادثه دردناک سیل اخیر نمادی از پیوند فرهنگ بود و ما آن را از آموزه های دینی و ادبی خود آموخته ایم.

عنایت الله رحیمی یکشنبه اول اردیبهشت ماه در آیین گرامیداشت سعدی با بیان این که سعدی سخنگوی زندگی است، عنوان کرد: گسترش مجموعه سعدی و ترویج اندیشه‌های سعدی ادای دینی کوچک به ساحت مردی بزرگ است که فرهنگ ایران اسلامی به او مدیون است.

وی افزود: کلیات او آتش جلوه گاه روح سعدی در سخنوری، اخلاق آموزی، دین ورزی و انسان دوستی است. آفرینش غزل های عاشقانه و روایات عارفانه و مجالس حکیمانه و قطعات شادانه بر ترنم زبان فارسی افزود و با ترجمه آثارش به زبان‌های دیگر بزرگان ترجمه جهان را مسحور دیدگاه‌های خردمندانه خود کرد.

رحیمی بیان کرد: جایگاه ویژه سعدی در زبان ادب و فارسی بسیار رفیع است تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند بی‌شک یکی از پایه های بنای استوار ادب فارسی و تشکیل دهنده یکی از برازنده ترین اندام های پیکره شکوهمند فرهنگ عمومی ماست.

وی افزود: امروز بر ماست که با بهره‌مندی از اندیشه این بزرگان راه رستگاری خویش را بجوییم و در یک حرکت اجتماعی و فرهنگی متفکرانه برای نهادینه‌سازی آنچه در یک جامعه منجر به پرورش انسان های آزاد و اخلاق‌مدار می‌شود، ضمن پرداختن به جنبه انتقادی برخی پدیده های موجود و نقد آنها برخی مفاهیم والای انسانی را همچون عدالت ورزی صداقت و راستگویی و نوع دوستی را بگنجانیم.

رحیمی گفت: باید جانب حقیقت را عزیز و گرامی شماریم و بنابر توصیه شیخ در انتخاب خویش بینا و آگاه باشیم و به خاطر داشته باشیم که با روشن بینی سعدی علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه سعدی منادی صلح و دوستی و مروج آن است، اضافه کرد: همدلی و مهمان نوازی اهالی شیراز در حادثه دردناک سیل اخیر نمادی از پیوند فرهنگ بود و ما آن را از آموزه های دینی و ادبی خود آموخته ایم.

وی با اشاره به کمپین سعدی عنوان کرد: دلجویی از ساکنان کوی شیخ کاری شایسته و بایسته است چه بسیارند کسانی که این ابیات معروف سعدی را که بنی آدم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند، در خاطر دارند و در عمل به آن می کوشند.

استاندار فارس ابراز داشت: این نگرش توانایی انسانها را در به دست آوردن دانش پیرامون جهان اجتماعی و نیز شیوه بهره جویی از آن به گونه ای سودمند افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در این فرهنگ، انسان می کوشد در برابر عوامل حاکم بیرونی، هویت ملی خویش را حفظ کند و میراث تاریخی خود را از گزند دور بدارد.

استاندار فارس بیان کرد: سعدی به تقویت و ترویج این اندیشه می‌پردازد و با یادآوری ارزش‌های انسانی آنان را بدین سمت سوق می دهد و بدین سان است که سعدی شاعر ملی و میراث فرهنگی ایرانیان می شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه ما فارسی زبانان وامدار افتخارات سعدی هستیم، ابراز داشت: این امر جز با تلاش و پژوهش عالمانه و پیوسته صورت نمی پذیرد؛ همچنین باید اندیشه سعدی را در دل و جان بپرورانیم.

این آیین در آرامگاه سعدی با حضور فرهنگوران ، ادیبان و مردم برگزار شد.

یکم اردیبهشت‌ هر سال به مناسبت یادروز نگارش گلستان سعدی با نام این شاعر پرآوازه قرن هفتم هجری قمری در تقویم ملی ثبت شده است و افزون بر ایرانیان، دیگر کشورها نیز یادش را در این روز گرامی‌ می‌دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.