استاندار فارس خواستار شد؛ ثبت روز ۵ فروردین به عنوان روز جهانی «مهمان نوازی و نوع دوستی»

خبرپارسی – استاندار فارس با اشاره به اینکه همدلی و همراهی مردم فارس و شیراز در یاری رساندن به آسیب دیدگان واقعه سیل پنجم فروردین ماه جلوه ای ارزشمند از نوع دوستی را به نمایش گذاشته است، از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست ثبت این روز به عنوان روز جهانی مهمان نوازی را پیگیری کنند.

عنایت الله رحیمی در جلسه ستاد بازسازی و بازتوانی خسارات ناشی از سیل به گزارش ارائه شده در خصوص این رخ داد از سوی دفتر فنی استانداری که با همکاری دانشگاه شیراز تهیه شده است اشاره کرد و افزود: ارائه گزارش مذکور به معنای پایان بررسی ها نیست و دستگاه های مسئول از جمله دستگاه قضایی تحقیقات کارشناسی و علمی در این راستا را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهند داد.

نماینده عالی دولت در استان فارس ضمن تقدیر از همت و نوع دوستی مردم شریف استان به ویژه شهروندان شیراز در یاری رسانی به آسیب دیدگان سیل اخیر، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب را سبب تسکین آلام این آسیب دیدگان، خانواده های بازماندگان و هموطنان عزیز شد.

وی همچنین از تلاش های همه دستگاه ها و نهادها اعم از اعضا ستاد مدیریت بحران استان، نیروهای ارتش، سپاه، بسیج ، شهرداری شیراز، شورای شهر شیراز و سازمان های مردم نهاد تقدیر کرد.

رحیمی همچنین از تلاش های نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت و کمک رسانی به سیل زدگان تشکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت انعکاس صحیح اخبار، اقدامات صدا و سیمای فارس را در این ایام خوب ارزیابی کرد و افزود: بخش زیادی از انعکاس نوع دوستی مردم شیراز در حادثه اخیر از طریق صدا و سیما انجام شده است

رئیس ستاد مدیریت بحران استان فارس با اشاره به اینکه آمادگی های لازم به منظور مواجهه با بحران پیش از وقوع سیل ایجاد شده بود، تاکید کرد: این آمادگی سبب شد ابعاد حادثه رخ داده با سرعت کنترل و مدیریت شود.

استاندار فارس با بیان اینکه وظایف همه دستگاه ها از پیش مشخص شده و مدیران نیز موظف به حضور در دستگاه مربوطه شده بودند، یادآور شد: در صورت بروز هر گونه کوتاهی در مسئولیت های محوله ، بر اساس قانون با این افراد برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد : اگر مسئولی در مرخصی بوده نیز انتظار داریم با بروز بحران بنا به وظیفه در صحنه حاضر شده باشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس اقدامات انجام شده در زمینه پیشگری و پس از وقوع حادثه سیل را خوب توصیف کرد و با بیان اینکه امداد و نجات در این حادثه شیراز رکورد جدیدی به ثبت رسانده است، گفت: بازتوانی و بازسازی در نقاط آسیب دیده آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تیم های ارزیاب فعالیت خود را به عنوان نخستین گام بازسازی و بازتوانی آغاز کرده اند ، عنوان کرد: در حال حاضر بخش هایی از مصالح ساختمانی اعم از موزاییک و سیمان در اختیار ساکنان محله سعدی قرار داده شده و گروه های جهادی در این مناطق مشغول به کار هستند.

رحیمی با بیان اینکه واقعه ای نادر در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رخ داده است تاکید کرد: اجازه بدهیم دلایل این رخداد به دور از پیش داوری و حاشیه سازی از طریق علمی بررسی و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تکرار آن ارائه شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان فارس ادامه داد: آبگرفتگی ناشی از این بارش در پنجم فروردین ماه در بخش های دیگری از شهر نیز رخ داد، اما عواملی از جمله شدت بارش ، شیب و ظرفیت کانال آب در دروازه قران سبب بروز حادثه شد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از سیل به تاسیسات، زیرساخت های شهری، زمین های کشاورزی و… بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، از تلاش برای جبران این خسارت ها بر اساس مقدورات خبر داد.

وی بر لزوم تهیه و اجرایی شدن طرح ساماندهی مسیل ها و رودخانه ها در سطح استان به ویژه شهر شیراز تاکید و خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز مکلف شده است با همکاری دانشگاه و سایر دستگاه های مربوطه این طرح را در دو ماه آینده ارائه دهد.

رحیمی افزود: این اقدام به عنوان اولویت اول شهرداری شیراز تعیین شده و شورای شهر نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه همدلی و همراهی مردم فارس و شیراز در یاری رساندن به آسیب دیدگان واقعه سیل پنجم فروردین ماه جلوه ای ارزشمند از نوع دوستی را به نمایش گذاشته است، از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست ثبت این روز به عنوان روز جهانی مهمان نوازی را پیگیری کنند.

وی با اشاره به بعضی شایعه سازی ها یادآور شد: عده ای تلاش می کنند با حاشیه سازی همدلی و آرامش استان را بر هم بزنند که نباید اجازه این اقدام به آنها داده شود.

استاندار فارس از مردم خواست به منظور دوری از پراکنده کاری و ایجاد تمرکز در کمک رسانی کمک های خود را به سازمان های مربوطه از جمله هلال احمر ارسال کنند.

وی همچنین با اشاره به آسیب دیدن روستاهای اطراف شیراز ، افزود: دستور نقشه برداری از این روستاها به منظور بازسازی خیابان ها و معابر و سایر نقاط آسیب دیده برابر با طرح تفصیلی صادر شده است.

او تاکید کرد: نباید از زلزله نیز غافل شویم در این راستای اداره کل راه و شهرسازی استان مکلف به شناسایی مناطق مسکونی که در معرض آسیب هستند و ارائه گزارش مربوطه به ستاد بحران است.

 رحیمی با اشاره به وقوع سیل در سایر نقاط کشور و همچنین انتخاب فارس به عنوان استان معین لرستان از ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی استانداری فارس به سایر نقاط سیل زده در کشور خبر داد.

وی گفت:  در حال حاضر یک دستگاه تریلر، ۴ لودر، ۱۴ کامیون و ۲بیل مکانیکی به استان خوزستان ارسال شده تا در زمینه بازگشایی راه‌ها و سایر خدمات امدادی مورد نیاز، یاری رسان هموطنان ما در این استان باشند.

استاندار فارس همچنین خاطرنشان کرد: تا کنون یک تریلر لوازم خانگی، ۲۵۰۰ تخته پتو ، ۴۰۰ چادر،۱۳۰۰ بسته غذایی، ۲۷۰۰ شل آب معدنی، ۲۵۰۰۰ عدد گونی و ۴ کامیون حاوی لوله پلی اتیلن نیز در کنار تجهیزات و ماشین آلات از استان فارس به خوزستان ارسال شده است.

رئیس ستاد بحران استان فارس با اشاره به خسارت‌ها و آسیب‌های سیل در استان لرستان و لزوم همراهی و همدلی با هموطنان در این منطقه از ارسال ۴ لودر، ۹ کامیون، ۱ بولدوزر، ۱دستگاه پیکاپ و یک دستگاه کمرشکن به این استان خبر داد.

وی درخصوص اقلام ارسالی به این استان نیز گفت: تا کنون ۲۷۶۵ تخته پتو، ۱۰۰۰ تخته چادر،۲۵۰۰ بسته غذایی، ۸۰۰ شل آب معدنی، ۱۵۵۹ لباس،۱۱۴۴ مورد لوازم‌بهداشتی، ۵۰۰۰۰ هزار عدد ظرف یکبار مصرف، ۳ تُن روغن و ۵ تُن برنج نیز به منظور تسهیل شرایط بحرانی ناشی از سیل، از فارس  به استان لرستان ارسال شده است.

رحیمی همچنین از حضور تیم آفرود شیراز با ۷ دستگاه خودرو در استان لرستان خبر داد و عنوان کرد: تیم و تجهیزات آشپزخانه سیار موسسه خیریه رهپویان وصال و خادم الائمه نیز با قابلیت طبخ روزانه ۳۰۰۰۰ هزار غذای گرم در استان لرستان مستقر شده اند.

استاندار فارس در ادامه یاداور شد : مسئولیت بازگشایی و ترمیم راه‌های شهرستان کوهدشت در استان لرستان نیز به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس واگذار شده که این اداره با همه تجهیزات و امکان آماده اعزام به منطقه مورد نظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.