استاد دانشگاه شیراز در دیدار با رئیس جمهور: دوستان وحامیان شما دراین استان دربدترین فشارهاهستند/ فضای حاکم بر دانشگاه و جایگاه و منزلت دانشگاه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد/ از دخالت نهادهای غیر مرتبط با دانشگاه جلوگیری کنید

خبر پارسی – یک استاد دانشگاه شیرازو فعال اصلاح طلب حوزه زنان از رئیس جمهور برای به کارگیری روش های عقلانی در اثبات این مطلب به جهانیان که اسلام پیام آور صلح و دوستی است و هیچ همخوانی با افراطی گری و خشونت ندارد تشکر کرد و گفت :فضای حاکم بر دانشگاه و جایگاه و منزلت دانشگاه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.image.php2

دکتر حلیمه عنایت در دیدار رئیس جمهور با برگزیدگان استان سخن می گفت خواستار استقلال دانشگاه ها شد و گفت: تجربه سایر کشورها و تجربه تاریخی کشورما نشان داده که در هر مقطعی از تاریخ که دانشگاهها دنباله رو سایر نهادها بوده اند کارکردهای محدودی در حدی که دولت ها و گروههای ذی نفوذ جامعه تعیین می کرده اند داشته اند، در حالیکه دانشگاه می توانند فراتر از این حد و حدود در ایجاد تغییرات و توسعه جامعه نقش داشته باشند. پس باید استقلال دانشگاهها حفظ شود و برای رسیدن به این هدف از شما می خواهیم که با سیاستهای مدبرانه خود از دخالت های بی جای سایر نهادهای غیرمرتبط با دانشگاه جلوگیری شود.

وی افزود:جناب آقای دکتر روحانی باز هم با مروری بر نقش دانشگاهها در کشورهای توسعه یافته می بینیم که دانشگاه عملاً نقش اتاق فکر دولت و دستگاههای اجرایی را ایفاء می کند. به بیانی دیگر استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در دانشگاه برای حل مشکلات و معضلات کشور و این میسر نخواهد شد مگربا باور کردن دانشگاه و پذیرش جایگاه آن. و این نیاز نه فقط جامعه دانشگاهی ، که نیاز جامعه ماست.
استاد دانشگاه شیراز از دکتر روحانی خواستار حفظ شان اساتید دانشگاه شد و افزود:رئیس جمهور محترم، دانشگاه مجموعه ای است از عوامل انسانی و غیرانسانی، بخشی از عوامل انسانی آن را اساتید تشکیل می دهند که شأن و کرامت آنها در موارد مختلف باید حفظ شود و به آنها فرصت اندیشیدن داده شود تا شیوه اندیشیدن را به دانشجویان بیاموزند. دانشجویانی که قرار است آینده جامعه را عهده دار شوند و آن را بسازند. و امروز نیاز به فضایی پرنشاط و با انگیزه دارند. و این خلاء ای است که در فضاهای دانشگاهی ما احساس می شود و باز هم امید به شیوه های عقلانی شما در جهت رفع این معضل داریم.
وی با بیان اینکه: شیراز با بیش از نیم قرن تجربه از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های کشور و قطب پژوهشی کشور محسوب می شود گفت: این دانشگاه با ۶۱۰ عضو هیأت علمی و ۱۹۰۰۰ دانشجو، دانشگاه جامعی است که مسئولیت تربیت اعضاء هیئت علمی کارآمد برای مراکز پژوهشی و آموزشی عالی در کشور را برعهده دارد. چهره های شاخص جهان اسلام و چهره های شاخص و ماندگار زن و مرد در ان مشغول هستند. دانشگاهی که به تعبیر مقام معظم رهبری دارالعلمی در دارالعلم شیراز است. این توان را دارد این سابقه را دارد. قبل از انقلاب اسلامی، دانشگاه شیراز یک دانشگاه بین المللی بوده و امروزه با این توان، می تواند در سطح جهانی توسعه یابد و همانگونه که در روابط بین الملل در منطقه و سطح جهانی، ایران قدرت خود را بدست آورده در حوزه آموزش و پژوهش هم می تواند با ابزارهای علمی، ارتباطات بین الملی برقرار کرده وهمگام وهماهنگ باسیاستهای خارجی باشد.
به اعتقاد وی :مسائلی چون اشتغال، نرخ بیکاری وضعیت نامناسبی دراستان دارد (با وجود ظرفیت های موجود در استان) و با افزایش میزان تحصیلات نرخ بیکاری افزایش می باید.حاشیه نشینی با مسائل و پی آمدهای خاص خودش در این استان مرکز حاشیه در بافت های قدیمی و تاریخی قرار دارد.چالش های بزرگی که خانواده ها با آن روبرو هستند رشد فزاینده طلاق و خشونت ازخشونت های خانگی تا خشونت‌های سیاسی، و پیامدهای هر کدام از این آسیب ها، که خود آسیبی آسیب زا هستند.
این استاد دانشگاه افزود:رئیس جمهور محترم این وظیفه دانشگاههاست که بطور بنیادی مشکلات ومسائل راببینند ودانشگاهها توان ان رادارند.درصورتی که بطور جدی طرف مشورت قرار گیرندمیتوانند بخش بزرگی ازاین مشکلات رابه سمت صلاح هدایت کنند.اما لازمه آن این است که از یکسو اساتید احساس امنیت کنندوآرامش بردانشگاه حاکم باشد واز سوی دیگر مدیران اعتقاد جدی داشته باشند.
این جامعه شناس در ادامه گفت:نگاهی گذرا به تغییر و تحولاتی که در دهه های اخیر در سطج جهانی اتفاق افتاده نشان از تغییرات عمیق در باورها، ارزشها و سبک زندگی مردم است تغییراتی که ریشه در تحولات سیاسی و اقتصادی در عصر حاضر دارد. بدون شک بررسی دقیق و شناخت علمی مبنی بر پدیده ای که ارتباط عمیقی با ارزشهای فرهنگی و هویت ملی ما دارد انکارناپذیر است. با نگاهی به وضعیت کشور و آسیب های موجود که در بسیاری از موارد آمار وارقام حکایت از روند رو به افزایشی آنها مواجه هستیم.اما آمار و ارقام احتیاج به پالایش دارند، با نگاهی عالمانه و بینشی علمی نسبت به تحولات اجتماعی و تاریخی متوجه میزان مشکلات مرتبط با آمارها می شویم. آمار طلاق و مشکلات خانوادگی باید با بینشی علمی مورد مطالعه قرار گیرد و ریشه یابی شود.
وی با ابراز گلایه از تعداد کم دعوت شدگان از دانشگاه گفت:آقای رئیس جمهورجمع بزرگی از اساتید ودانشجویان وکارکنان دانشگاههای استان مشتاق دیدار وحضوردر جلسه شما بودنداما تعدادبسیارمحدودی دعوت شدند.حتی درحرم شاه چراغ فرصت حضور گسترده آنان داده نشد.
وی در پایان به حوادث اخیر شیراز و جلوگیری از ورود علی مطهری به دانشگاه شیراز اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهوردررسم مهمان نوازی استان فارس نمی گنجد که خاطر مهمانمان را آزرده کنیم امااین واقعیتی است که باید بدانید دوستان وحامیان شما دراین استان دربدترین فشارهاهستند و در پایان نیز مجدداً مراتب سپاس و پشتیبانی قاطع دانشگاهیان را از دولت تدبیر و امید اعلام نموده و همراه با شما به جامعه ای امن و عاری از هرگونه خشونت و تهدید دردانشگاه ،استان ،کشور و جهان می اندیشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.