ارتباط یک طرفه خدمات پستی با جیب ارباب رجوع در سایه عدم نظارت / لطفا اجازه ندهید فرصت طلبان برای جیب مردم نقشه بکشند

خبر پارسی – قدیمی ترین سند مربوط به پست یک ورق پاپیروس است که در سال ۲۵۵ پیش از میلاد مسیح در مصر کشف شده، اما قدیمی ترین سرویس پستی جهان به وسیله کورش کبیر در سال ۵۳۰ پیش از میلاد ایجاد شده است.

ایران با کوشش گوستاوریه در سال ۱۸۷۷ میلادی به اتحادیه جهانی پست ملحق شد. اداره پست در سال ۱۲۹۷ به وزارت پست تغییر نام یافت که نخستین وزیر آن علی خان عین الدوله بود.

وزارت پست یکی از شش وزارت خانه ای بود که نخستین بار در کشور برای اداره امور به وجود آمد که با اختراع تلگراف به وزارت پست و تلگراف و با ورود تلفن به ایران به وزارت پست و تلگراف و تلفن تغییر نام داده شد و در سال ۱۳۸۲ با تغییر شرح وظایف این وزارت خانه نام آن به وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تغییر یافت.

میزان استفاده از پست به فرهنگ استفاده مردم از ابزارهای آن بستگی دارد

هر چند امروزه ابزار انتقال پیام دگرگون شده و استفاده از کاغذ جای خود را به ابزارهای الکترونیکی و فضاهای مجازی داده اما در سال های اخیر بویژه در کشورهای توسعه یافته پست به صورت فعال در اختیار رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی قرار گرفته و با به کارگیری از امکانات آن از رفت و آمدهای زاید روزانه شهروندان برای کارهای روزمره جلوگیری می شود .
میزان استفاده از پست ربطی به پیشرفت در سایر وسایل ارتباطی ندارد و به فرهنگ استفاده مردم از این ابزارها بستگی دارد.

به صورتی که در شکل بسیار ایده آل آن مردم می توانند تنها برای رفتن به محل کار و تفریح از خانه خارج شده و بقیه کارهای خود را به پست بسپارند، به همین دلیل رابطه تنگاتنگی بین توسعه اقتصادی و پست وجود دارد.

توان پستی کشور برای جوابگویی به سیل عظیم تقاضای خدمات پستی و خودکفایی مالی خود نیاز به برنامه ریزی دقیقی در ارایه خدمات دارد که شاید بتوان گفت تاکنون به شکل عملی در خصوص نحوه و میزان ارایه خدمات پستی و میزان هزینه های پستی کار چندانی صورت نگرفته است .

با توجه به نیازهای روزافزون مردم در زمینه ارتباطات و رشد جمعیت و افزایش درخواست برای جابجایی مراسلات و امانات پستی و ضرورت ارایه خدمات جدید در این زمینه، ضرورت ایجاد و گسترش خدمات متعدد و متنوع برای پاسخگویی به این نیاز احساس و همین امر سبب شده تا پست در ایران همپای سایر کشورها، سرویس های نوین و پیشرفته را با استفاده از آخرین تحولات در عرصه فن آوری ارتباطات و اطلاع رسانی ارایه دهد.

اما فعالان صنعت پست  به دنبال ایجاد تحول در زمینه خدمات پستی هستند ولی باید دید این تحول چقدر به جیب مردم و ارباب رجوع متصل می شود. قطعا اگر نرخ خدمات پستی مشخص و در میان تمامی دفاتر پستی ثابت باشد آنگاه ارباب رجوع نیز سر درگم نمی شود.

مسئولان فارس می توانند با استفاده از بستر خدمات پستی،  چهره خدمات عمومی شهری و روستایی آن را تغییر داده و رفاه عمومی در سطح استان را گسترش دهد.

شاید اگر از یک مدیر سوال شود در پست چه تحولی ایجاد کرده ای بلافاصله بگوید:  دریافت جایزه ملی کیفیت در سطح اهتمام، استقرار نظام آراستگی محیط کار یا ۵s در سطح استان، چابک‌سازی ستاد، تغییرات فیزیکی محیط کاری حوزه اجرایی و استفاده بهینه از فضا، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در زمان خدمتم به سرانجام رسیده است.

اما برنامه استراتژیک بر این باورست که سازمان‌ها ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای داخلی، خارجی و روندها نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت، خود را با تغییرات وفق دهند.

یکی از مدیران پست می گوید : با اجرای برنامه‌ریزی استراتژیک در پست و تهیه جدول TLR بر مبنای کارت امتیازی متوازن توانسته‌ایم مناطق پستی خود را بر اساس ۴ وجه مالی، مشتریان، فرآیندهای داخلی رشد و یادگیری مورد ارزیابی قرار دهیم و  اهداف خود را نسبت به برنامه بررسی نموده و میزان تحقق را بررسی و در صورت انحراف از آن، راهکارهای لازم را در راس امور قرار دهیم.

مهمترین عامل در حصول رضایتمندی مشتریان ارایه خدمتی با کیفیت و در خور شان آنان می‌باشد

مردم معتقدند با توجه به این که صنعت پست خدمات محور است، بحث کیفیت در عملیات پستی بایستی بگونه‌ای باشد تا در پایان این فرآیند و حصول نتیجه انجام عملیات پستی، رضایتمندی مشتری حاصل و خدمتی مطابق با نیازهای او ارایه شود، به همین منظور لازم است در این مسیر عواملی مانند تسهیلات و امکانات فیزیکی،  پاسخگو بودن و درک کردن مشتری، امنیت، ارتباط و قابل دسترس بودن، قابلیت اطمینان، مهارت و تبحر و قابل اعتماد بودن را مدنظر داشته و در برآورده کردن آنها کوشا باشیم.

مهمترین عامل در حصول رضایتمندی مشتریان ارایه خدمتی با کیفیت و در خور شان آنان می‌باشد. به همین لحاظ در چهار عمل اصلی پست شامل قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع و در تمامی رده‌های سازمانی شرکت می‌بایست باور و اعتقاد به بحث کیفیت را ایجاد نمود. تکرار و کنترل مداوم این مهم در تمامی لایه‌های سازمانی و بالاخص عوامل اجرایی که در پیشخوان اصلی خدمات پستی انجام وظیفه می‌نمایند، می‌تواند الگوی کیفیت و رضایتمندی مشتری را ملکه ذهن کارکنان نموده و آنها را نیز به رعایت موارد کیفی متعهد نماید.

با ارایه آموزش‌های متفاوت و برگزاری سمینارهای آموزشی کیفی برای پرسنل، علی‌الخصوص در سطح متصدیان و موزعین می توانیم اهمیت مباحث کیفی را در ذهن آنان روشن کنیم. همچنین ایجاد گشت‌ها و واحدهای کنترل کیفیت در سطح استان، بازدیدهای میدانی از مرسولات و فرآیندهای عملیات پستی به طور مستمر و در میان گذاشتن مشکلات و بی‌ترتیبی‌های پستی تأثیر مهم و چشمگیری در کاهش بی‌ترتیبی‌های موجود خواهد داشت.

لطفا اجازه ندهید فرصت طلبان برای جیب مردم نقشه بکشند

چه اتفاقی می اقتد که ارسال  یک مرسوله پستی در سه ماه گذشته با سه قیمت متفاوت روبرو می شود؟ ارسال یک مرسوله پستی در خرداد ماه امسال با ۱۰ گرم وزن بالغ بر ۴۰ هزار ریال هزینه پستی دارد، در تیرماه ۵۹۹۴۰ ریال و در مرداد ماه ۶۲۱۰۰و در این دفتر پستی یک پاکت پستی پیشتاز در سایز کوچک ۱۰۰۰۰ ریال فروخته می شود.

متصدی این دفتر خدمات پستی در خردادماه حاضر به ارائه قبض پستی نمی شود.در تیرماه حاضر به مهر کردن قبض نمی شود و در مرداد ماه حاضر به ارائه فاکتور در قبال گرانفروشی پاکت نامه نمی شود.

حال آنکه فردی که صاحب امتیاز این دفتر پستی است اصلا حضور فیزیکی ندارد و مستشاران او در این دفتر با برخورد غیر قابل قبول با ارباب رجوع عنوان می کند : ” پست هر ماه در حال افزایش هزینه خدمات خود است. علاوه بر آن فعال کردن تمامی گزینه های پستی اجباری است و اگر این عمل صورت نپذیرد پست ما را توبیخ می کند. پس به دنبال درآمد است و به همین دلیل گزینه ها را فعال می کنیم.پاکت نامه هم ۱۰۰۰۰ ریال است و همه جای شهر همین قیمت است.”

جناب آقای مدیر کل آیا صحت دارد که هزینه های پستی هر ماه در حال افزایش است؟ آیا در شهر شما پاکت نامه کوچک ۱۰۰۰۰ ریال است یا ما از عصر یخبندان آمده ایم؟ آیا ارباب رجوع باید ناظر بر عملکرد دفاتر پیشخوان باشد یا مجموعه پست باید به دنبال نظارت بر این موضوع است؟جانب آقای مدیر کل شما که دفاتر خدمات پستی را در اختیار افرادی می گذارید که نافشان به جیب مردم وصل است آیا در قبال نظارت بر آن وظیفه ای ندارید.؟ آیا فراموش کرده اید که همیشه حق با مشتری است و مردم ولی نعمتان ما هستند؟ جناب آقای مدیر کل توسعه خدمات پیش کش . لطفا اجازه ندهید فرصت طلبان برای جیب مردم نقشه بکشند چرا که اگر این روند ادامه یابد ارتباط یک طرفه خدمات پستی با جیب ارباب رجوع در سایه عدم نظارت تحقق می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.