آغاز هفته سلامت با شعار “مراقبت های اولیه راهی به سوی پوشش همگانی”

????????????????????????????????????

خبرپارسی – رئیس دانشگاه علوم پرشکی شیراز از آغاز هفته سلامت با شعار “مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت”  خبر داد .

دکتر علی بهادر سه‌شنبه ٣ اردیبهشت در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال را “مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت” است، افزود: برخی کشورها پوشش همگانی سلامت را ندارند اما برخی از آن رد شده و به مسائل دیگری تمرکز کرده‌اند .

بهادربا اشاره به اینکه دنیای امروز از بیماری‌های عفونی عبور کرده و گرفتار بیماری‌های شهرنشینی که غیرعفونی بوده و عموما به تغذیه نامناسب ارتباط دارد متبلا شده است، افزود: افراد یک کشور باید دارای دو مشخصه آموزش خوب و سلامت باشند، این دو ویژگی لازمه پیشرفت هر جامعه‌ای است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح بر اینکه چاقی ام‌الامراض است، مدارس کوچک و  آپارتمان نشینی را از معضلاتی دانست که میزان تحرک‌ها را کاهش داده و در این باره تاکید کرد: وجود پارک‌های بزرگ در شهرها براساس سرانه جمعیت لازمه سلامت و گذران اوقات فراغت افراد است .

بهادر با ابراز تاسف از اینکه کوه‌ها و فضاهای اطراف شهر توسط سازمان‌ها و نهادهایی اشغال شده و اجازه ورود افراد را نمی‌دهند، خواستار تبدیل آنها به پارک‌هایی شد که مردم بتوانند در روزهای تعطیل از آنها استفاده کنیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تصریح کرد: زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید تصور کرد مدارس تنها جای تدریس ریاضی و فیزیک و …است بلکه مکانی برای ترویج و تدریس فرهنگ‌های مختلف(ترافیک، حفاظت از محیط زیست، بهداشت فردی و …) است .

بهادر ادامه داد: شهرداری‌ها به جز احداث پارک‌های بزرگ، باید پیاده راههای ایجاد کنند که موجب آسیب مردم در زمان پیاده روی نشود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه مصرف خوراکی برخی انواع ملخ در نقاطی از ایران وجود دارد، ملخ مرده را غیرقابل مصرف دانست و تاکید کرد که در کل ملخ دارای ارزش غذایی نیست و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

بهادر بیان کرد: حمله ملخ یک آفت است که باید با آن مقابله کرد، چرا که امنیت غذایی را تهدید خواهد کرد و نهایتا با کمبود تولیدات غذایی مواجه خواهیم شد .

وی سمپاشی و ایجاد طعمه و گودال پس تخم‌ریزی را دو راه مبارزه و کاهش ملخ‌ها به مزارع و مراتع عنوان و با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص شناسایی سموم و ایجاد فروشگاه‌های سبز، در شیراز گفت: بخشنامه‌ای صادر شده که در مکان‌هایی که غذای گرم سرو می‌شود از ظرف‌هایی که کمترین میزان آلودگی را داشته باشند، استفاده شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در خصوص تجمع روز گذشته مراقبین سلامت در این دانشگاه هم اشاره و با اینکه مراقبین سلامت کارمندان دانشگاه نیستند، گفت: تعرفه پزشک خانواده در کشور توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر مشخص شود .

بهادر گفت: مطالعه مراقبین جزیی از تعرفه پزشکان خانواده است و مراقبین نسبت به اعمال ١٢ درصد تعرفه معترض هستند که ما این مهم را به وزارت بهداشت منعکس کرده‌ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.